Základní přehled e-learningových standardů

V oblasti e-learningu a e-learningového vzdělávání stále více vzrůstá nutnost respektovat jisté standardy, které umožňují zachovat kompatibilitu vzdělávacího obsahu v rámci více různých softwarových produktů (tj. zachovat interoperabilitu).

V současnosti již patří podpora standardů (zejména standardu SCORM) mezi základní podmínky pro výběr LMS či WBT. Tento text je krátkým přehledem existujících standardů e-learningového vzdělávání s přihlédnutím k vývojovým tendencím jednotlivých formátů a metaformátů.

1. Standardizační skupiny

IMS Global Learning Consortium Inc. (http://www.imsproject.org/)

Advanced Distributed Lerning Initiative (http://www.adlnet.org/)

The World Wide Web Consortium (W3C) (http://www.w3.org/)

Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) (http://www.ieee.org/)

2. Prestandardy a standardy HTML, XHTML

Chceme-li vhodným způsobem zahájit přehled standardů e-learningem podporovaného vzdělávání, měli bychom alespoň několik řádků věnovat jednomu z první standardů – HTML (Hypertext Markup Language). Většina firem/vzdělávacích institucí, které se zabývají vývojem WBT, využívá možností standardu HTML 4, který umožňuje snadno zobrazit online definovaný vzdělávací obsah. V současnosti se stále více využívá standardu vyšší úrovně – XHTML, který pracuje s rozšiřitelným značkovacím jazykem XML. Více o něm naleznete například v tomto článku.

AICC Mezi jeden z prvních standardů patří AICC, standard profesní organizace Aviation Industry CBT Comittee. Standard velmi přísně a konkrétně určuje, jak má fungovat výměna výukových materiálů mezi kurzy a systémy, jak se mají uchovávat data o výsledcích apod.

IMS Standard IMS propojuje v rámci IMS Global Learning Consortium přibližně 150 organizací s cílem navrhovat standardy pro výměnu dat v oblasti e-learningu, založené na XML. IMS obsahuje množství specifikací, včetně standardů, garantujících přístupnost, metodickou kvalitu, přístup k digitálním informačním zdrojům, taxonomii vzdělávání apod. Přehled specifikací IMS standardu naleznetezde.

IEEE Mezi další respektovaný standard patří StandardEurope, zaměřený na standardizaci Evropy s využitím IEEE. Přístup ke standardům IEEE je placený, proto se často využívají reprodukovaně v podobě vyšších standardů – např. SCORM.

ADL – SCORM ADL standardy byly vytvořeny standardizační skupinou Advanced Distributed Lerning Initiative, zřízenou ministerstvem obrany USA. Jejím úkolem je vývoj elektronické podpory distančního vzdělávání, tvorbu kvalitních výukových materiálů apod. Od roku 1997 ADL vytvářela nový standardizační formát, který by spojoval všechny izolované formáty dohromady. Hlavním úkolem ADL bylo zejména tvořit prostředníka mezi průmyslovými a akademickými konsorcii (IMS, IEEE, AICC) a obecnými standardizačními organizacemi (W3C, ISO). Výsledkem byl Sharable Content Object Reference Model (SCORM). SCORM představuje standard, umožňující kvalitní vícerozměrnou interoperabilitu postavenou na jazyce XML. SCORM se stále vyvíjí, v současnosti existuje ve verzi SCORM 2004.

Proces vývoje standardů

 evolution

(Zdroj: ADLNet.org)

3. Net-University Ltd. a standardy

E-learningové produkty Net-University Ltd. se řídí standardy XML a na něj navazujícím standardem SCORM. SCORM standard jsme zvolili zejména k jeho univerzálnosti, interoperabilitě a dalších vlastnostech.

Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.

Použité zdroje: 
Články 
Prokop, M. Co je XHTML. (Online: http://www.sovavsiti.cz/c01242.html
Pitner, T. E-learning na Masarykově univerzitě 2 (Online:http://www.ics.muni.cz/bulletin/issues/vol13num03/pitner/pitner.html

Standardizační skupiny 
IMS Global Learning Consortium Inc. (http://www.imsproject.org/
Advanced Distributed Lerning Initiative (http://www.adlnet.org/
The World Wide Web Consortium (W3C) (http://www.w3.org/
Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) (http://www.ieee.org/)